eSports – Viihdemaailman Valloittanut Miljardin Dollarin Teollisuus
Tiesitkö, että melkein puoli miljardia ihmistä aikoo virittää ja katsella eSports-kilpailuja tänä vuonna? eSports on uusin villitys pelaajien kesken ympäri maailmaa, jotka kilpailevat erilaisissa pelitapahtumissa ja turnauksissa. Yli 165 miljoonalla pelaajaa on jo maailmanlaajuisesti vuonna 2018 mukana eSportissa, joten videopelit ovat pian suurempia kuin NF:n kaltaiset liigat.
eSports ei ole enää vain vapaa-ajanvietettä ihmisille. Nykyään eSports-pelaajat voivat ansaita miljoonia dollareita kilpailemalla erilaisissa eSports-turnauksissa tai suoratoistamalla esityksiään kanavilla, kuten YouTube ja Twitch.
eSports teollisuudesta on tullut yleistä ja yhä useammat ihmiset ympäri maailmaa valitsevat pelaajien uran tai virittävät itsensä katsomaan suosikkipelejään verkossa.
Ammattimainen online-pelaaminen on nyt miljardien arvoinen teollisuus
Ammattipelaaminen on nykyään kasvanut yhdeksi hallitsevimmista viihdemuodoista, ylittäen jopa elokuva- ja musiikkiteollisuuden. Sektorin kasvunäkymien ennustetaan ennustavan kaksinkertaistuvan vuodesta 2018 vuoteen 2020, kun eSportsin odotetaan nousevan lähes 2 miljardiin dollariin liikevaihdossa, kun se oli vuonna 2018 vain 906 miljoonaa dollaria.
Viime vuosina monet yritykset ovat alkaneet hyödyntää eSportsin potentiaalia ja aloittaneet merkittäviä investointeja mainontaan eri turnauksissa, kanavilla ja muissa paikoissa. Tämä sai teollisuuden tulot nopeasti nousemaan edellisiin vuosiin verrattuna.
Newzoon toimittamien tilastojen mukaan vuotuinen liikevaihto on kasvanut keskimäärin yli 30%, ja suurin osa siitä tulee tuotemerkkien lahjoituksista. Vuonna 2016 noin 350 miljoonaa dollaria 493 miljoonan dollarin tuloista tuli brändimaksuista. Vuonna 2017 liikevaihto nousi 655 dollariin, ja brändimaksut olivat 468 miljoonaa dollaria kokonaistuloista.
Vuonna 2018 kokonaistulot kasvoivat tyypillisesti edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna hämmästyttävällä 38,2 prosentilla. Tästä endeemisten ja ei-endeemisten tuotemerkkien uusista sijoituksista saatiin 694 miljoonaa dollaria. Se on brändisijoitusten kasvua 48% viimeisestä kalenterivuodesta.
Globaalinen eSports tulojen kasvu
Sijoittaminen eSportsiin voivat olla suoria tai epäsuoria. Suorat sijoitukset tulevat sponsoroinnista ja mainonnasta, kun taas epäsuorat sisältävät mediaoikeudet ja sisältölisenssit.
Vuonna 2018 sponsorointien osuus oli 40 prosenttia kokonaistuloista. Mainonnan ansiosta 19% liikevaihdosta tuli toiseksi ja siihen liittyi mediaoikeuksia 18%. Teollisuus tuotti myös suuren osan tuloista lippujen ansiosta ja pelien julkaisijamaksuista.
Newzoo kertoo, että mediaoikeuksista saadut tulot kaksinkertaistuvat ja ovat merkittävin tulojen myöntäjä tulevina vuosina, kun taas pelien kustantajien palkkioiden odotetaan laskevan vuoteen 2020 ja 2021 mennessä.
Globaalinen eSportsin tulovirrat 2018
eSports katsojakunnat ovat nousussa
eSports yleisö on kasvanut huomattavasti vuodesta 2016 – sekä satunnainen yleisö että fanikunta, joka katselee sitä usein. Alan yleisö kasvoi 19,3% vuosina 2016 – 2017 ja heitä seurasi 143 miljoonaa fania ja 192 miljoonaa satunnaista katsojaa eli yhteensä 335 miljoonaa katsojaa vuonna 2017.
Vuonna 2018 vuotuinen kasvuvauhti oli hidastunut hiukan 13,8 prosenttiin, mutta kasvu on edelleen huomattavaa. Faneja on katsellut 165 miljoonaa ja satunnaisesti 215 miljoonaa katsojaa, mikä tarkoittaa, että yleisön koko on 380 miljoonaa.
Vuonna 2021 Newzoo ennustaa, että vuotuinen kasvuvauhti on todennäköisesti noin 14%. He ennustavat, että satunnaisten katsojien määrä nousee 307 miljoonaan ja että faneja tulee olemaan 250 miljoonaa, mikä tekee yleisöstä 557 miljoonaa.
eSports-katsojamäärän tasainen kasvu jatkuu todennäköisesti seuraavien vuosien aikana. Kasvu rajoittuu vain e-urheilun ystäviin, myös satunnaisten katsojien määrä kasvaa. Tämä johtuu siitä, että ihmiset lisäävät tietoisuutta sähköisestä urheilusta ja suoratoistoalustoista, kuten YouTube ja Twitch.
Globaalinen eSports yleisön kasvu
Suoratoistoalustojen kasvu
Ei ole yllättävää, että yhä useammat ihmiset seuraavat tällä hetkellä eSports-turnauksia ja live-suoratoistoja ottaen huomioon verkkoympäristöjen, kuten Twitch ja YouTuben suosion. Niiden ansiosta fanien on helpompi pysyä suosituimpien eSports-tapahtumien kanssa live-tilassa ja olla mukana suosikkipelaajien kanssa.
Twitch ja YouTube ovat olleet ylivoimaisesti suosituimpia suoratoistoalustoja. Twitch on yli 1,13 miljoonalle suoratoistoaja Youtubessa, jossa on 432 000 aktiivista suoratoistoa vuosineljänneksellä vuonna 2018.
Twitch on nähnyt jatkuvaa yleisökasvua. Vuonna 2016 keskimääräisiä samanaikaisia yleisöjä oli noin 591 809, ja lukumäärän ennustetaan kasvavan 1,28 miljoonaan vuonna 2019 Twitch Trackerin perusteella.
eSports ympäri maailmaa
eSports ala on saanut suosiota etenkin Aasiassa. Kiina oli ensimmäisten maiden joukossa, joka tunnusti eSportin viralliseksi urheilulajiksi jo vuonna 2003, ja 13 vuotta myöhemmin vuonna 2016 se julistettiin jopa kansalliseksi teollisuudeksi. Kilpailevien pelaajien määrä maassa kaksinkertaistui vuonna 2018, mikä johti verkkoyritysten, kuten Alibaba Group Holdingin ja Tencent Holdingsin, perustamaan toimipaikkoja Kiinaan. Kaikkien tunnetuin Aasian pelimarkkinat on Etelä-Korea. Etelä-Koreaa pidetään maana, joka aloitti eSports kaupan vallankumouksen. Pelaajia, kuten Faker, Bang ja Wolf, pidetään maan kuuluisuuksina. Japani on myös kokenut sähköisen urheilun suosion voimakkaan kasvun.
Peliakatemiat avautuvat muun muassa Kiinassa, Malesiassa, Singaporessa ja Japanissa, joissa opiskelijat maksavat jopa 975 dollaria kuukauden opetuksesta perustellakseen heidän unelmansa tulla ammattilaispelaajiksi.
Lähi-itä on myös kiinni kehityksessä. Arabiemiirikunnat rakentavat alueen ensimmäistä erityistä eSports-tapahtumapaikkaa, joka palvelee pelaajia, jotka eivät pääse tarpeeksi suosikki videopeleistään. Myös maat, kuten Dubai ja Saudi-Arabia, nauttivat alan kasvavaa suosiota.
Kun puhutaan eSportista, meidän ei pidä unohtaa mainita Yhdysvaltoja. Maalla on jo useita vuosia ollut suuri intohimo sähköiseen urheiluun ja se on luonut suuria nimiä, kuten Ninja, Doublelift ja Hai.
eSports Vedonlyönti
Vaikka vedonlyönti ei sisälly eSports-markkinoiden tuloihin, se on iso kassavirta. eSports-pelaaminen on ollut olemassa eSports-toiminnan alusta lähtien, mutta se on vasta äskettäin alkanut saada vauhtia. Vedonlyönnistä eSportsilla on nykyään tullut seitsemänneksi suosituin harrastaja vedonlyöjien keskuudessa, joten se on yhtä suosittu kuin golf tai tennis. Koska eSports jatkaa kasvuaan, eSports-rahapelien ja fantasialiigamarkkinoiden ennustetaan kasvavan edelleen.
Löydä verkkosivuiltamme markkinoiden parhaat eSports-vedonvälittäjät sekä välttämättömät vinkit ja vinkkejä parempaan vedonlyöntiin tästä.
Kaikista suosituimmat eSports pelit
League of Legends (LoL)
League of Legends on suosituimpia pelejä sekä pelaajien että katsojien keskuudessa. Se on nopeatempoinen, kilpailukykyinen online-peli, jossa yhdistyvät reaaliaikaisen strategian vahvuus ja roolipelijärjestelmän elementit. Kaksi ryhmää vahvoja mestareita, joilla molemmilla on ainutlaatuinen ulkonäkö ja kyvyt, taistelevat eri karttoilla ja ottelutavoilla yrittäen ottaa alas vastakkaisen joukkueen tai tappaa heidän yhteytensä.
Katso meidän koko pelikatsaus täältä.
Kuinka monta ihmistä pelaa LoL peliä? 81 – 100 miljoonan välillä
Dota 2
Dota 2 on suosittu peli – Defender of the Ancients pelistä Warcraft 3. Se on moninpelissä oleva online-taisteluareena (MOBA), jossa kaksi viiden pelaajan joukkuetta taistelevat toisiaan vastaan ja jokainen pelaaja hallitsee omaa legendaarista sankariaan. Pelin tavoitteena on voittaa vastustajajoukkue.
Katso meidän koko pelikatsaus täältä.
Kuinka monta ihmistä pelaa Dota 2 peliä? 10 miljoonaa
Hearthstone
Hearthstone реlаtааn kаhdеn реlаајаn kеѕkеn. Јоkаіnеn реlааја ѕаа vаlіtа ѕаnkаrіn ја kоrtіt, јоtkа оn tаrkоіtеttu tіеtуіllе hаhmоіllе. Таvоіttееnа оn tuоdа vаѕtuѕtајаn еlämä аlаѕ еnnеn kuіn hän tеkее ѕаmаn ѕіnullе. Јоkаіnеn реlааја аlоіttаа 30 hеngеn ріѕtееllä ја mеnеttää оѕаn, kun hän ѕаа vаhіnkоа. Неаrthѕtоnе vоіdааn реlаtа mуöѕ klааnеіѕѕа, kun јоukkuееt vаlіtѕеvаt kоlmе реlаајаа kіlраіlеmааn tоіѕіааn käуttämällä kаhtа kоrttіа.
Katso meidän koko pelikatsaus täältä.
Kuinka monta ihmistä pelaa Hearthstone peliä? Yli 100 miljoonaa
Fortnite: Battle Royale
Fortnite on yksi Twitchin katsotuimmista peleistä. Pelaajat pelaavat joukkueissa ja heidän päätavoite on selviytyä. Pelaajat voivat löytää kartalta ympärillä aseita, joita he voivat tappaa vihollisensa. Ajan edetessä kartat pienenevät ja molemmat joukkueet löytävät toisiaan helpommin. Viimeinen pysyvä joukkue voittaa pelin.
Katso meidän koko pelikatsaus täältä.
Kuinka monta ihmistä pelaa Fortnite peliä? 125 miljoonaa
eSports Turnaukset
Fortniten maailmancup on eniten odotettu eSports -tapahtuma vuonna 2019. Se sisältää 100 miljoonan dollarin palkintopotin. Tämä on kaikkien 2018. vuoden eSports-tapahtumien suurin palkintopotti. Turnauksen järjestää Epic Games.
League of Legends World Championship
League of Legends -mestaruuskilpailun järjestää Riot Games. Viime vuonna tapahtuma oli yksi suurimmista eSports-turnauksista maailmassa, ja palkintopotti oli 2,25 miljoonaa dollaria.
International on DOTA 2: n vuotuinen maailman turnaus. Se on yksi suurimmista ja suosituimmista eSports-tapahtumista, joka on suunniteltu vuonna 2019, ja se tarjoaa alan suurimpia palkintopotteja – 25 miljoonaa dollaria.
Call of Duty World League (CWL)
Call of Duty World League on pelin suosituin turnaus. Sen järjestää Activision Publishing ja sen palkintopotti on 6 miljoonaa dollaria, mikä tekee siitä kaikkien aikojen suurimman Call of Duty -turnauksen.