VERTAA KASINOITA

VERTAILE
POISTA KAIKKI
VERTAILE
0

Rahapelien laillisuus Suomessa

Rahapelien laillisuus Suomessa

Pelimonopolien olemassaolo on yleensä perusteltua sosiaalisten ongelmien ehkäisemiseksi. Esimerkiksi kuluttajien käytettävissä olevien nettipelien määrää rajoitettaessa viranomaiset viittaavat tarpeeseen suojella pelaajia ja estää uhkapelien pelaaminen. Ongelmapelaaminen on kuvattu ”pelaamiseksi haitallisista kielteisistä seurauksista huolimatta” (Euroopan komissio 2011). Ongelmanratkaisun täsmällinen määrittäminen on osoittautunut vaikeaksi, mutta tiettyjä yleisiä ääriviivoja on hyväksytty termiin.

 

Tämän hetken suosituimmat ja trendikkäimmät kasinot

 

Viimeaikaiset artikkelit, jotka koskevat hallituksen määräyksiä uhkapeleistä

Ruotsin peliviranomaisen toimenpiteet ottelumanipulointia vastaan

Ruotsin peliviranomaisen toimenpiteet ottelumanipulointia vastaan

Kasinolisenssi on edellytys nettikasinon menestymiselle mutta markkinoilla on paljon lisensoimattomia nettikasinoita. Voi alkuun vaikuttaa siltä että ne olisivat parempia pelipaikkoja koska mikään viranomainen ei niitä valvo mutta tosiasiassa lisensoimattomuus antaa kasinolle oikeudet tehdä mitä se itse haluaa oman etujensa saavuttamiseksi. Pelaajille voi tulla suoritettavaksi erilaisia kustannuksia joista ei ole etukäteen ...
Lue lisää
Q & A Karl von Brockdorff kanssa: Jatkuva innovointitarve

Q & A Karl von Brockdorff kanssa: Jatkuva innovointitarve

Slotty Vegas yksi vakiintuneimmista onlinekasinoista internetpelimaailmassa, synonyymi laadulle ja oikeudenmukaisuudelle. Voitko kertoa meille mikä on kasinon menestyksen taustalla? Slotty Vegas on alusta alkaen ajanut eteenpäin jatkuva innovointitarve. Slotty Vegasin alkuperäinen konsepti, Supercharged Wins, on erittäin innovatiivinen ja tällainen idea oli ennen kuulumaton markkinoilletulon aikoihin. Siksi kasino iski tulta innovaatioiden suhteen ...
Lue lisää
Espanja harkitsee pelimainnonnan rajoittamista

Espanja harkitsee pelimainnonnan rajoittamista

Nettikasinoille ja vetojen välittäjille mainonta on pelaamisen edistämistä. Yleensä se toteutetaan useiden tiedotusvälineiden tai sponsorointien kautta. Uhkapelien mainostaminen voi kuitenkin vaikuttaa nuorempaan sukupolveen. Viime aikoina on ollut huolenaiheena joidenkin tuotteiden ja palveluiden, mukaan lukien rahapelien, mainostaminen. Tämä johtuu siitä että haavoittuvassa asemassa olevat ihmiset ja nuoret voivat kehittää ongelmapelaamiskäyttäytymistä joka ...
Lue lisää
Tervetuliaisviesti tammikuu 2020

Tervetuliaisviesti tammikuu 2020

Tervetuloa vuoden 2020 ensimmäiseen Pelaajan ääni julkaisuun! Verkkopeliteollisuudessa viime vuoden aikana tapahtui monia jännittäviä innovaatioita ja edistystä ja vuosi 2020 tulee olemaan yhtä tapahtumarikas. Tämä lehti kattaa pelimaailman useita trendikkäitä aiheita. Olemme tarkistaneet verkkopelaamista koskevat lait ja asetukset yhdellä nopeasti kasvavalla pelimarkkinalla - LATAM. Tämän numeron International Focus -osiosta voit ...
Lue lisää
Kysyimme...asiantuntijat vastasivat: Mitä tuo mukanaan vuosi 2020?

Kysyimme…asiantuntijat vastasivat: Mitä tuo mukanaan vuosi 2020?

Mitä pelaajamme voivat odottaa kasinoltanne vuonna 2020? Mitä uudistuksia, pelejä ja julkaisuja vuonna 2020 on tulossa? Mitä voimme odottaa kasinoltanne 2020? Daniel Moberg Casoo.com Lyhyesti sanottuna - parannettu tuote vuodelle 2020. Uudet pelientarjoajat, uudet maksutavat, uudet maksuvaluutat, lisää tarjouksia, suunnittelun parannuksia ja paljon muuta mikä viimekädessä johtaa parempaan käyttökokemukseen. IGaming-teollisuus ...
Lue lisää
LATAM: Latinalaisen Amerikan onlinepelimarkkinat

LATAM: Latinalaisen Amerikan onlinepelimarkkinat

Samoin kuin muualla maailmassakin LATAM:n verkkopelaamismarkkinat ovat kasvaneet viime vuosina. Se johtuu pääasiassa teknologisesta kehityksestä, nuorten kasvavasta kiinnostuksesta digitaalisiin työkaluihin ja jatkuvasta uusien kokemusten ja seikkailujen etsinnästä. Nettipelaamisen innovaatio, suuri onlinekasinoiden buumi, livepelit, graafinen suunnittelu ja virtuaalitodellisuus ovat vaikuttaneet valtavasti kasinoteollisuuteen. Vaikka markkinat näyttävät kasvavan Latinalaisen Amerikan onlinekasinoita koskevilla säännöksillä luodaan ...
Lue lisää

 

Edellä mainittujen lisäksi ongelmapelaaminen on pelaamista, joka toistuvasti häiritsee tai vahingoittaa pelaajan perhesuhteita, työtä tai taloutta, tai pelaamista, joka aiheuttaa fyysisiä tai psyykkisiä ongelmia pelaajalle (esim. Taskinen 2007, Griffiths 2008, s. 127). Ehkäpä ongelmatilanteiden määrittelemisen vaikeudesta johtuen aiemmat tutkijat ovat antaneet hieman ristiriitaisia tietoja ongelmapelaajien määrästä. Lähempi analyysi paljastaa, että erilaiset tutkimukset määrittelevät ja arvioivat ongelmapelaamisen eri tavoin. Yleisimpiä uhkapelioireiden seulontamenetelmiä ovat DSM-IV (Diagnostinen ja tilastollinen mielenterveyshäiriö, ks. American Psychiatric Association 1994) ja SOGS (South Oaks Gambling Screen, katso Lesieur & Blume 1987).

Suomessa ongelmapelaamisen alalla on tehty suhteellisen vähän tutkimuksia, joista suurin osa on toteutettu sosiaali- ja terveysministeriössä (yhteenveto ja tulosten tarkastelu ks. Jaakkola 2009). Jaakkolan (2009) mukaan Suomessa ei ole tehty riittävästi ponnisteluja uhkapelien ongelmien ehkäisemiseksi ja hoitamiseksi. Jaakkola kertoo myös, että terveydenhuollon ammattilaisilla pitäisi olla enemmän tietoa rahapeliongelmista ja siitä, miten niitä hoidetaan.

Tämä näkemys ongelmatilanteiden hoitoon liittyvästä tietotaidosta ilmeni myös tässä tutkimuksessa tehdyissä haastatteluissa. Tämä on hieman yllättävää, kun otetaan huomioon, että väestökysely (Aho & Turja 2007) ja nuorten tutkimukset (Ilkas & Aho 2006) ovat arvioineet, että noin 15% suomalaisista (yli 15-vuotiaista) voidaan pitää ongelmapelaajina. Peliriippuvuuksien määräksi arvioidaan olevan noin 1% yli 15-vuotiaista suomalaisista. Pelaajia, joilla on vakava ongelma, arvioidaan olevan noin 0,1% yli 15-vuotiaista (Pollari 2011). Vuonna 2011 toteutettu rahapelitoiminnan tutkimus (Suomalaisten rahapelaaminen 2011) tuotti samankaltaisia lukuja (vrt. Turja et al. 2012).

Peliriippuvuuksien mittaaminen on metodologisesti haastavaa. RAY:n pitkän aikavälin tutkimustulokset (otettu vuodesta 1994) osoittavat, että uhkapeliongelmaisten ihmisten määrä ei ainakaan ole kasvanut Suomessa. Tämä on mielenkiintoista, kun otetaan huomioon suomalaisten pelaajille suunnatun nettipelien huomattavan lisääntyminen viimeisen vuosikymmenen aikana. On myös syytä mainita, että rahapeliongelmaisten ihmisten osuus ei näytä korreloivan  maan pelimarkkinoiden sääntelyn kanssa. Esimerkiksi Ison-Britannian lisenssipohjaisilla pelimarkkinoilla on todettu olevan vähemmän ongelmia pelaajille kuin tiukasti säännellyillä markkinoilla Suomessa. Itse asiassa Griffithsin (2009) tutkimuksen mukaan Suomessa näyttää olevan eniten ongelmapelaajia Euroopassa.

Suomen tunnetuin apu, joka auttaa pelaajia Suomessa, on Peluuri, joka on äskettäin panostanut verkkopalvelujensa lisäämiseen. Palvelun tarjoaa A-klinikkasäätiö ja Suomen Sininen nauha. Peluurin ydintoimintoja rahoittavat Fintoto, RAY ja Veikkaus. Peluuri pitää kirjaa vastaanotetuista puheluista, joita oli yhteensä 1 120 vuonna 2010. Näistä puheluista 787 soittivat pelaajat ja 290 huolenaiheiset ystävät ja perhe. Loput olivat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.

Vertaamalla Peluurin vuoden 2010 tilastoja vuoden 2009 lukuihin on mielenkiintoista, että verkkopelaamiseen liittyvät yhteydet laskivat, kun taas peliautomaatteihin liittyvät suhteet kasvoivat hieman. Vertailussa oli kuitenkin vain kaksi vuotta, joten siitä ei voida tehdä yleisiä johtopäätöksiä. Lisäksi Peluurin asiakaskunta ei edusta koko ongelmakilpailijoiden ryhmää; vain heitä, jotka etsivät apua. Jotkut uhkapeliongelmista kärsivät eivät halua soittaa tai pyytää apua tai eivät tiedä palvelusta. Kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, että vain 10-20% ongelmapelaajista hakee hoitoa. Tämä tarkoittaa sitä, että pelihistoriaan liittyvien ongelmien tai ryhmän sisällä tapahtuvien muutosten laajuutta koskevia johtopäätöksiä ei voida saada avustajan saamien puhelujen lukumääriin perustuen (Pajula & Aaltonen 2010).

 

[kkstarratings]