PlayOJO Kasino Vähentää TV-mainontaa
SkillOnNet-verkko-operaattori PlayOJO on ilmoittanut lopettavansa lähes puolet televisiomainoksista Ruotsissa. Syynä tähän on että he yrityksenä haluaa vähentää alaikäisten pelaajien altistumista uhkapeleihin. Se ajaa myös muita brändejä seuraamaan heidän esimerkillään muutosta parempaan suuntaan.
Uhkapeliteollisuudessa ei ole salaisuus, että uhkapeleihin osallistuvien lasten määrä ja heidän pelaaminen on valtava ongelma. Monet Euroopan maat, erityisesti Yhdistynyt kuningaskunta, kohtaavat tämän ongelman. Marraskuussa 2018 tehtiin tutkimus sen perusteella, että 55000 11-16-vuotiasta lasta on jo riippuvaisia uhkapeleistä. Vaikka verkkopelaamisen lukumäärät eivät ole niin korkeita, emme voi kiistää sitä, että tämä on hankala tilanne. Internet on tunkeutunut elämäntyyliimme niin paljon, että se voi olla vaara nuorelle sukupolvelle.
Mitä PlayOJO sitten tekee tämän tilanteen eteen?
PlayOJO tuli ensimmäisen kerran rahapelimarkkinoille vuonna 2018. Ruotsin markkinatutkimusyrityksen Sifon mukaan PlayOJO käytti mainoskampanjoihin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä noin 3,3 miljoonaa dollaria tai 2,9 miljoonaa euroa. Operaattori ei kuitenkaan enää anna lupaa televisioilmoituksensa lähettämiseen kello 16.00–21.00 paikallista aikaa. Mutta mitä nämä numerot kertovat meille? Kaiken kaikkiaan tämä edustaa 21% koko TV-mainontatoiminnasta Dagens Median mukaan. Televisiomainonnan keskeyttäminen vähentää epäilemättä nuorten altistumista. Pienempi altistuminen puolestaan tarkoittaa vähemmän nuorien pelaamista verkossa. Ongelma ratkaistu?! Vielä enemmän, PlayOJO aloitti toimintansa SkillOnNet-lisenssin avulla aiemmin tänä vuonna. Samoin rahapelioperaattorin ryhmä pyrkii parhaillaan poistamaan mainokset. Ilmeisesti tämä on kunnioitetun pelibrändin kunniallinen idea.
Mitä muuta? SkillOnNetin toimitusjohtaja Costas Alexandrou jatkoi. Hän haluaa rohkaista muita operaattoreita seuraamaan PlayOJOn esimerkkiä ja tekemään muutoksen parempaan suuntaan. ”Vastuullisena, lisensoituna alustan tarjoajana Ruotsissa, pyrimme hillitsemään markkinointia ja teemme kaikkemme rajoittaaksemme alaikäisten uhkapelaamista ”, hän sanoi.
Mitkä ovat tämän uuden suuntauksen seuraukset?
SkillOnNetin toimitusjohtaja ilmoitti: ”Jos muut ruotsalaiset kasinoperaattorit todella välittävät vastuullisesta pelaamisesta, myös heidän tulee tarkistaa mainostrategiaansa ja aikataulujaan sekä tehdä kaikkensa rajoittaakseen alle 18-vuotiaiden potentiaalista altistumista”. Spelinspektionenin kaltaiset sääntelijät ovat jo alkaneet tutkia yrityksiä, jotka tekevät paljon mainontaan. Vuoden alusta on tehty analyysejä jonkinlaisen valvonnan ylläpitämiseksi alalla. Toivottavasti käytäntö jatkuu ja muutoksia tehdään niin, että mukana ei ole enää nuoria.
Kenties parempi tulevaisuus?
Kysymys mitä tapahtuu lähitulevaisuudessa on todella vaikea yksinkertaisesti arvioida. Uudet määräykset? Ehkä enemmän kieltoja? Kukaan ei tiedä vielä varmasti. Ainoa, mitä tällä hetkellä tiedämme on se, että ihmisillä on suuri tietoisuus asiasta ja että he eivät halua olla koukussa pelaamiseen. PlayOJO ei ole ensimmäinen nettikasino, joka toteutti tämän idean ja toivottavasti se ei ole viimeinen. Tämä osoittaa, että brändi on huolissaan pelaajistaan, ei pelkästään tuloista. Tekemällä näinkin rohkeita päätöksiä, tämä merkittävä ongelma voidaan hoitaa helpommin ja uskomme että esimerkkiä seuraamalla saadaan enemmän pelimerkkejä.
Viimeinkin, täältä pääset uhkapeliriippuvan aivoihin. Kuvittele seuraukset mitä tästä olisi lapsille!
Tämän Hetken Parhaat Nettikasinot