VERTAA KASINOITA

VERTAILE
POISTA KAIKKI
VERTAILE
0
Etusivu / Kasinouutiset / Kasinoteollisuuden Yleiskatsaus, Trendit ja Mitä Tulevaisuus Tuo?

Kasinoteollisuuden Yleiskatsaus, Trendit ja Mitä Tulevaisuus Tuo?

Maailmanlaajuinen kasino- ja rahapeliteollisuus on valtava ja tuottaa miljardeja dollareita vuodessa liikevaihdosta. Maailmanlaajuisesti kasinot olivat vuonna 2016 noin 115 miljardin dollarin bruttotuottoa, ja Statista.comin mukaan ennuste on saavuttaa 130 miljardia dollaria vuonna 2019. Vuonna 1995 bruttokansan pelaaminen (GGR) Euroopassa oli 18 miljardia euroa Italiassa, 17,9 miljardia euroa Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja noin 8 miljardia euroa Saksassa, Ranskassa ja Espanjassa.

Kuva 1:  Online uhkapeli-markkinoiden koko; Lähde: Statista.com

Yksi suurimmista muutoksista kasinoalalla on ollut online-kasinoiden ja rahapelisivustojen käyttöönotto. Online-pelaaminen sisältää pelitoimintaa, kuten pokeria, kasinoita, vedonlyöntiä, bingoa ja arpajaisia. Näistä urheiluvedonlyönti ja kasinopelit muodostavat suurimman osan online-rahapelimarkkinoista. Vuonna 2015 pelaajien arvioitu määrä maailmanlaajuisesti oli 173 miljoonaa. Vuonna 2017 online-pelaaminen tuotti yli 40 miljardia dollaria liikevaihdosta maailmanlaajuisesti. Suunniteltu kehitys on, että globaalien online-uhkapelimarkkinoiden koko saavuttaa lähes 60 miljardia dollaria vuonna 2020.

Euroopan uhkapelimarkkinoiden koko on kasvanut 12,79 miljardista dollarista vuonna 2012 24,75 miljardiin dollariin vuonna 2018. Euroopasta on tullut maailman suurin online-rahapelien markkina-alue: vuonna 2015 EU: n markkinat olivat 47,6 prosenttia summalla 34,6 miljardia, joka on brutto online-pelaamista syntymisestä. Tärkein syy siihen, miksi Euroopasta on tullut johtava online-rahapelitoiminta, on sen kasvava innovointitaso, erityisesti kasinoalustojen kasvava määrä.

Kuva 2: Kasinoteollisuuden markkinoiden koko vastaan Online kasinoteollisuuden markkinat.
Lähde: Statista.com

 

Yhdistyneessä kuningaskunnassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa 37 prosenttia tietokoneilla ja mobiilipelaajilla pelaa sosiaalisia kasinopelejä, kuten kolikkopelejä-, pokeri-, blackjack- ja rulettipelejä. Yhdistyneessä kuningaskunnassa on suurin osuus pelaajista, joiden osuus on 58 prosenttia.

Mitä tulee kuluttajien online-rahapelien käyttämiseen, UK Gambling Commissionin 2016 tekemä tutkimus osoitti, että uhkapelien suosituin tapa käyttää online-uhkapelisivustoja on kannettavien tietokoneiden kautta 61 prosenttia. Jälkimmäinen liittyy siihen, että 97% ihmisistä mieluummin tekee online-pelaamistaan kotona, kun taas 17% sanoo, että he myös tekevät sitä työmatkalla tai kun he ovat ulkona. Kuitenkin matkapuhelinten käyttö verkko-uhkapeleihin pääsemiseen on suuressa kasvussa.

Kuva 3: Niiden henkilöiden osuus, jotka pelaavat verkossa iän mukaan UK:ssa; Lähde: Statista.com

Kuukausittain Yhdistyneessä kuningaskunnassa uhkapelien ikäryhmien osuutta koskevan kyselytulosten mukaan 24,5 prosenttia 25-34-vuotiaista vastaajista osallistui online-rahapeleihin viimeisten neljän viikon aikana. Maaliskuu 2017/2018. Tämä ikäryhmä sijoittui myös korkeimmalle ihmisryhmistä, jotka pelaavat verkossa. Toinen korkein ryhmä ihmisiä, jotka pelaavat verkossa Yhdistyneessä kuningaskunnassa 2017/2018, on ikäryhmä 35-44 22,8%. Kyselyn mukaan 16- 24-vuotiaiden pelaajien osuus on vähentynyt: 15,7% vastaajista kertoi pelaavansa verkossa 2016/17, kun se oli 2018/18: ssa 12,8%.

Pohjoismaiden rahapelimarkkinat ovat Euroopan nopeimmin kehittyviä markkinoita. Innovaatiota ja teknologiaa tunnettu, Ruotsi on kasvattanut uhkapelien saatavuutta, lähinnä mobiililaitteilla. Skandinavian maissa Internetin kattavuus ja mobiililaitteiden käyttö ovat maailman suurimpia. Online-rahapelimarkkinoiden arvo Ruotsissa on 350 miljoonaa euroa vuodessa. Ruotsalaiset kotitaloudet käyttävät keskimäärin 2,34% rahapelien tuotostaan vuodessa, mikä vastaa 5,900 kruunua henkilöä kohti yli 18-vuotiaana. Ruotsin rahapeliviranomaisen puolesta vuonna 2016 tekemä tutkimus osoitti, että yli joka toinen kolmesta Ruotsalaiset olivat pelanneet viimeisten 12 kuukauden aikana.

Myös uhkapeliteollisuudella on vahva läsnäolo Suomessa ja kyselyt osoittavat, että suomalaiset voivat käyttää jopa 10 miljardia euroa peliautomaatteihin, online-kasinoihin, arpajaisiin ja urheiluvedonlyönteihin vuosittain. Suomalaiset todella pitävät pelaamiseta ja maa on viidennellä sijalla suurimpien uhkapelimaiden listalla maailmanlaajuisesti. Suomessa neljän vuoden välein järjestettävän rahapelitoiminnan selvityksen mukaan asenteet rahapeleihin nousivat positiivisemmiksi vuosina 2011-2015. Vaikka online-rahapelitoiminta perinteisesti houkuttelee nuoria miehiä, tutkimuksessa kävi ilmi, että online-pelaaminen on lisääntynyt 55-64-vuotiaiden miesten keskuudessa. Edellä mainitut seikat osoittavat kasvavan kiinnostuksen uhkapeleihin liittyvästä verkkopelaamisesta verkossa matkapuhelinten, tablettien ja tietokoneiden kautta kaikissa ikäryhmissä.

Verkkouhkapelien käyttöönotto on muuttanut kasinoteollisuutta ja mahdollistanut rahapelitoiminnan harjoittajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat entistä helpommin, ottaa käyttöön uudet pelit ja tarjota pelaajille 3D-pelikokemusta.

 

Kasinoteollisuuden trendit

Kaksi kaupunkia, jotka tunnetaan maailman laajuisesti kasino-alalla – Las Vegas ja Macau, saattavat nyt joutua pohtimaan tapoja, joilla kasinoja suunnitellaan ja muuttamaan ne sosiaalisesti tervetulleiksi. Tämä johtuu siitä, että heidän perinteinen kuluttajapohja on luonut uuden sukupolven, joka muodostaa erilaisen asiakaskunnan. 2000-luvun uusi sukupolvi ei pelaa yhtä paljon pelejä tai etsi mielekkäitä tapoja seurustella toisten kanssa viihdealan kautta. Teknologian kehittymisen ja älypuhelinten käytön lisääntymisen myötä rahapeliteollisuus muuttuu. Seuraavassa on muutamia trendejä, jotka odottavat tulevina vuosina.

 

Mobiilipelaaminen

Kuva 4: Eri laitteiden osuudet, joilla pelataan verkossa 2017, U.S; Lähde: SuperData Research

Teknologian ja älypuhelinten myötä rahapeliteollisuus on nopeasti sopeutunut digitaaliseen vallankumoukseen. Koska älypuhelimet ovat tehneet uhkapeleille mahdollisuuden joka puolella maailmaa, yhä useammat uhkapelisivustot tekevät sisällön mobiiliystävälliseksi ja luovat mobiilisovelluksia tietyille kasinopeleille.

Mobiililaitteiden käyttö kasinopeleissä tarjoaa online-kasino-kehittäjille mahdollisuuden saada tietoa kuluttajien mieltymyksistä ja erilaisista peleistä saaduista kokemuksista pelaajan tietojen ja vastausten perusteella. Kasinoyrittäjät tallentavat tiedot ja käyttävät sitä analysointi prosessin avulla tarkastelemaan kuluttajien mieltymyksiä ja malleja ja muokkaamaan palveluitaan pelaajan kokemusten parantamiseksi. Tällä tavoin online-kasinopalvelujen tarjoajat voivat tarjota kuluttajille henkilökohtaista kokemusta ehdottamalla pelejä, bonuksia ja tarjouksia pelaajien ominaisuuksiin perustuen.

Google-pelien kasvaneen suosion ansiosta Google on ilmoittanut suunnitelmistaan antaa kuluttajille mahdollisuus pelata oikealla rahalla antamalla Casino-sovellukset Google App Storessa. Tärkeimmät uutiset merkitsevät, että rahapelitoiminta laajentaa markkinoitaan entisestään, sillä arviolta 76,6 prosenttia ihmisistä käyttää Androidia.

 

 

Virtuaali todellisuus

Samanlaisilla viesteillä ja vastaavilla toteamuksilla, virtuaalitodellisuuden (VR) teknologian kehittäminen pelaamiseen on saavuttanut suosiota viime vuosina. Kasinoiden peliteollisuus on alkanut sisällyttää VR: n kasinopeleihin luomaan realistisemman kokemuksen kuluttajille ja tekemään uhkapeliä sosiaalisemmaksi. Veselin Lalev mukaan, toimitusjohtaja ja toinen perustaja Bestcasinos.fi:stä, ”VR ylittää niin meidän odotuksemme ja kasinoteollisuuden, erityisesti mobiilirahapelien segmentin, se kasvaa eksponentiaalisesti.”

VR-pelin kehittymisen myötä kuluttajat voivat uppoutua kasinoihin, käyttää peliautomaatteja ja kommunikoida kotoaan muiden pelaajien kanssa. Uuden VR-tekniikan ansiosta pelaajat voivat nauttia pienistäkin todellisista kasinokokemuksista – he voivat kävellä kasinolla, sytyttää sikarin ja kaataa itselleen esimerkiksi drinkin. On myös mahdollista luoda virtuaalisia bingohalleja ja kilpailuita, joilla pelaajat pystyvät kommunikoimaan ja muuttamaan hahmojensa ulkonäköä. Rahapelien tarjoajat panostavat VR-tekniikan kehittämiseen, koska he pitävät sitä mahdollisuutena houkutella nuoria sukupolvia, jotka eivät todennäköisesti pelaa rahapelejä kuin heidän suosikki viihteensä. VR-teknologiaa pidetään parempana älypuhelimille ja tabletteille, koska ne ovat kokeneet suurimman kasvun useissa uusissa kuluttajissa. Koska VR-tekniikka on edelleen erittäin kallis, ja se on hyväksynyt rajoitetun määrän yrityksiä, on mielenkiintoista seurata tämän kehityksen kehitystä tulevina vuosina.

 

Tekoäly (Artificial Intelligence)

Keinotekoisen älykkyyden (AI) kehittäminen on myös alkanut löytää tiensä online-rahapeliteollisuudelle. Monet kasinot käyttävät AI-powered peliautomaatteja havaitsemaan petoksia ja tarjoamaan reiluja pelejä. Ne korvaavat myös automatisoidut järjestelmät AI:lla kilpailemaan pelaajia vastaan, mikä voi paremmin ennakoida pelaajan käyttäytymistä ja toteuttaa tarvittavat toimenpiteet.

Lähitulevaisuudessa kasinot todennäköisesti käyttävät AI:tä korvaamaan generaattorit, jotka tällä hetkellä ohjaavat pelejä ja tarjoavat uuden ja paremman käyttökokemuksen. AI:n avulla kasinot pystyvät keräämään tietoja siitä, miksi pelaajat valitsevat tiettyjä pelejä, lopettaa pelaamisen ja mitkä elementit heitä kiinnostavat. AI tarjoaa kuluttajille myös henkilökohtaisemman kokemuksen, koska he voivat pelata virtuaalikasinoissa, jotka on räätälöity heidän henkilökohtaisiin mieltymyksiinsä. Toinen hyöty pelaajille on, että AI-ohjatut agentit tarjoavat heille nopeampia ja asiakaskeskeisempia ratkaisuja kysymyksiin, koska he tuntevat pelaajan suosittuja pelejä ja tottumuksia. Toinen tapa, jolla AI sisällytetään rahapeleihin, on se, että sen odotetaan tarjoavan sekä rahapeliteollisuuden että pelaajien entistä tarkempia ja realistisempia kertoimia. Keinotekoisten älykkyysmoottoreiden avulla pelaajat voisivat voittaa enemmän ja suurempia summia. AI:tä voidaan myös käyttää rahapelissä havaitsemaan potentiaalisten ongelmien aiheet. AI-ohjelmisto voi tunnistaa pelaajat, jotka ovat taipuvaisia kehittämään uhkapeleihin liittyviä ongelmia, ilmoittamaan heille ja estämään kielteiset seuraukset ajoissa, mikä hyödyttäisi suuresti rahapelitoimintaa.

 

Gamification

Online-kasinot alkavat sisällyttämään enemmän pelimuotoisia elementtejä kuluttajien houkuttelemiseen. Käyttöuskollisuus pisteitä, avatareja, kertoimia, turnauksia, ja pistetaulukot mm on omalta osaltaan lisännyt uhkapelejen suosiota.

Suuntaus gamificatioon on yhä helpompaa toteuttaa verkossa, kuten Facebook, Twitter, ja muut mediat. Michael Dunphy mukaan, joka on mobiilituotepäällikkö ja vedonlyöntitoimittaja SIS:llä ”Teollisuus tutkimus on osoittanut, että online-gamificatioon on keskeinen osa kokonaisvaltaista kokemusta, joka tehokkaasti kiinnittää mobiiliasiakkaita. Liikkuva sukupolvi on paljon käytetty gamificatioon ja sosiaalisen median jakamiseen, peleistä ja sovelluksista he käyttävät niitä päivittäin. ”Rahapelit ja vedonvälittäjä yritykset ovat alkaneet tarjota entistä viihdyttävä kokemusta käyttäjille käyttämällä palkintoja, pisteitä ja arvontoja rakentaakseen kuluttajien uskollisuuden ja säilyttämään pelaajansa. Tulevina vuosina, tarjoajat odotetaan sisällyttävän enemmän tehtäviä, kilpailuja ja bonuksia houkutellakseen enemmän pelaajille.

 

Live-kasinot

Live-kasinot ovat myös huimassa nousussa, ja trendi todennäköisesti jatkuu seuraavina vuosina. Live-pelit ovat suosittuja avointen sääntöjen, laadukkaiden teknisten ominaisuuksiensa ja todellisen kokemuksen ansiosta. Oikeiden livejakajien käyttö luo tunteen kuin olisi oikealla kasinolla ja se tietenkin houkuttelee pelaajia kaikkialta maailmasta. Live-kasinopeleissä pelaajilla on oikeat korttien jakajat, jotka käsittelevät erityisiä kortteja tuhansien kilometrien päässä. Live-kasinoiden tärkein etu on se, että pelaajat tarvitsevat vain hyvän internet yhteyden ja näytönohjaimen pelaamisen.

Yksi mahdollisista tulevista muutoksista live-kasinoissa on ottaa käyttöön enemmän pelivalikoimia, jotta live-kasinot voivat erota kilpailijoistaan. Yksi mahdollinen trendi on kehittää räätälöityjä live-jakaja pelejä, joihin kuuluu oma valikoima kortteja ja pelaajien henkilökohtaisempi pelikokemus. Toinen suuntaus on ”Dual Play Roulette”, jonka avulla pelaajat voivat pelata verkkopelaajien rinnalla. Tämäntyyppinen kasino on varustettu myös monilla kameroilla, joiden avulla pelaajat voivat katsella peliä eri näkökulmista.

 

Taitopelit

Taitopelit ovat pelejä, joissa lopputulos määräytyy pelaajien taitojen sijaan sattumasta tai onnesta. Taitopelien odotetaan lisäävän suosiotaan, kun yhä useammat kuluttajat käyttävät taitojaan luopuessaan onnesta pelaamisesta. Niinpä online-rahapelien tarjoajat ovat alkaneet kehittää pelejä, jotka sisältävät erilaisia strategioita ja edellyttävät tiettyjen taitojen käyttöä pelaajilta saadakseen voiton. Vaadittaessa tiettyjä taitoja tällaiset pelit pitävät pelaajat pidempään verrattuna pelipeleihin, jotka perustuvat pelkästään onneen. Kun peli- ja kasinopelejä tuodaan mukaan taitopeleihin, uhkapelialalla pyritään myös antamaan enemmän Millennials-yrityksiä, jotka etsivät haasteita ja pelejä, jotka edellyttävät strategista lähestymistapaa. Taitopelit eivät korvaa perinteisiä kasinopelejä – ne tulevat osaksi heitä tavoittamaan uuden yleisön ja parantamaan kuluttajien kokemuksia.

 

eSports (Urheiluvedonlyönti)

ESports-vedonlyönnin segmentti jatkaa kasvuaan lähivuosina. Vuoden 2011 ensimmäisestä kansainvälisestä turnauksesta lähtien eSports-vedonlyönti on saanut suurta suosiota ja satoja verkkosivustoja esiin. Nämä verkkosivustot antavat katsojille mahdollisuuden panostaa useisiin eSports-tapahtumiin ja turnauksiin, ja eSports-markkinoiden arvioidaan olevan 900 miljoonaa dollaria. ESports-vedonlyöntitoimialalla yhdistyvät uuden sukupolven suosikki harrastelupelit ja urheilupelien katselu, ja sen on tarkoitus tavoittaa 600 miljoonaa yleisöä vuoteen 2020 mennessä.

On jo olemassa mobiilisovelluksia, joiden avulla kuluttajat voivat sijoittaa oikean rahan vetoihin verkossa ja on ennustettu, että kymmenessä vuodessa urheiluveto voidaan integroida jokaiseen mobiililaitteeseen.

 

Krypto-valuutat

Blockchain-tekniikan ja crypto-valuuttojen käyttöönotto on toinen tärkeä trendi online-kasinoalalla. Crypto valuutat ovat kasvattaneet käyttäjien luottamusta niin kasinopelaajien kuin tarjojien kanssa, koska ne tarjoavat enemmän itsemäärättyä oikeutta ja korkeampaa turvallisuutta pelaajille, pelaajat voivat ostaa niitä verkosta ja sekä tallettaa ja peruuttaa ne heti minimaalisilla maksuilla. Kun crypto-valuutat hyväksytään maksutapana online-kasinoilla tuo se enemmän käyttäjiä kasinoteollisuudelle.  Lisäksi bitcoinit eivät ole enää ainoa käytetty crypto-valuutta – Ethereum, Litecoin, Dash ja Ripple ovat nousevien valuuttojen joukossa maailmanlaajuisesti, ja jotkut niistä ovat vielä sopivia käytettäväksi rahapeleissä kuin Bitcoinit. Crypto-valuutat voivat myös muuttaa urheiluvedonlyöntiä, koska niiden käyttö tekee riippumattomia pankeista, kun he haluavat tehdä talletuksia tai siirtää rahaa.

 

Naispelaajien kasvu

Verkkopelaamisen mahdollisuuksien ja perinteisten sukupuolijakaumien muutoksen myötä naispelaajien määrä on suurelta osin kasvanut ja osuus on 45% verkkopelaajista. Koska perinteisillä maakasinoilla pääasiassa vierailevat miehet, naiset tuntevat yleensä olonsa epämiellyttäväksi menemällä oikealle kasinolle. Esimerkki tästä kehityksestä on nähtävissä Suomessa, jossa naiset katsovat, että online-rahapelit ovat turvallinen paikka. Siksi online-pelaaminen tuo monille naisille mahdollisuuden pelata säännöllisesti ilman miesten apua tai läsnäoloa. Verkkopelaajien yritykset ovat huomanneet tämän suuntauksen ja ovat alkaneet luoda online-kasinoja, jotka vetävät naispuolisille pelaajille.

 

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

Kasinot- ja kasinoalan kasvu on lisääntynyt joka vuosi ja houkuttelee yhä useampia ihmisiä, sillä se kattaa ja soveltaa teknologisia edistysaskeleita ja innovaatioita. AI- ja VR-tekniikan kehittymisen sekä älypuhelinten käytön lisäämisen ansiosta online-pelaaminen tulee todennäköisesti olemaan suurta osaa arkea. Suurten datatietojen keräämisen ja analysoinnin avulla rahapelitoimittajat pystyvät luomaan henkilökohtaisemman kokemuksen kuluttajille ja ottamaan käyttöön entistä räätälöityjä pelejä, jotka edellyttävät taitoja ja strategista ajattelua. Vaikka tulevaisuuden ennusteita on vaikea tehdä, yhteenveto peliteollisuuden todennäköisestä projektiosta sisältää sovelluksen, jolla on ääni- ja kasvotunnistus, päivittää pelaajien tilastoja ja tarjoaa kaavioita, joiden avulla voit helposti arvioida voitot. Ehkä? Kuka tietää … On varmaa, että tulevaisuus tuo mukanaan uraauurtavia innovaatioita, jotka muuttavat edelleen rahapelitoimintaa ja parantavat pelaajan kokemusta.

 

Lähteet

Biomedcentralcom. (2018). BMC Public Health. Lähde haettu osoitteesta: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-017-4056-7
Businessinsidercom. (2018). Business Insider. Lähde haettu osoitteesta: https://www.businessinsider.com/the-rise-of-esports-betting-and-gambling-2018-1
Calvinayrecom. (2018). CalvinAyrecom. Lähde haettu osoitteesta: https://calvinayre.com/2018/01/30/press-releases/main-online-casino-trends-2018/
Casinogamesprocom. (2018). CasinoGamesProcom. Lähde haettu osoitteesta: http://www.casinogamespro.com/finlandCasinonewstoday.(2018)
Facts, C. (2018). Otsikko: Casino industry. (n.d.). www.statista.com. Lähde haettu osoitteesta: https://www.statista.com/topics/1053/casinos/
Kaya Johnson. (2018). Educationviewsorg. Lähde haettu osoitteesta: http://www.educationviews.org/popular-trends-regarding-casino-industry-this-year/
Legitgamblingsitescom. (2018). Legitgamblingsitescom. Lähde haettu osoitteesta: https://www.legitgamblingsites.com/blog/the-future-of-online-casinos/
Lotteriinspektionense. (2018). Lotteriinspektionense. Lähde haettu osoitteesta: https://www.lotteriinspektionen.se/globalassets/dokument/informationsdokument/tryckta- publikationer/lotteriinspektionen-2016-en.pdf
Matthew Johnston. (2015). Investopedia. Lähde haettu osoitteesta: https://www.investopedia.com/articles/investing/062215/how-millennials-will-impact-casino-industry.asp
Mediumcom. (2017). Medium. Lähde haettu osoitteesta: https://medium.com/@ZeroedgeBet/ simplifying-your-online-gambling-experience-with-cryptocurrency-dda57f260b16
Softgamingscom. (2018). SoftGamings. Lähde haettu osoitteesta: https://www.softgamings.com/blog/how-will-artificial-intelligence-influence-online-gambling/
Statistacom. (2018). Statista. Lähde haettu osoitteesta: https://www.statista.com/statistics/208466/interactive-gambling-market-by-region/
Statistacom. (2018). Statista. Lähde haettu osoitteesta: https://www.statista.com/statistics/270728/market-volume-of-online-gaming-worldwide/
Technofaqorg. (2018). Techno FAQ. Lähde haettu osoitteesta: https://technofaq.org/posts/2018/01/trends-and-innovations-in-the-gambling-industry/
Technofaqorg. (2018). Techno FAQ. Lähde haettu osoitteesta: https://technofaq.org/posts/2018/01/trends-and-innovations-in-the-gambling-industry/
Techspectivenet. (2018). TechSpective. Lähde haettu osoitteesta: https://techspective.net/2018/02/19/ai-transforming-world-online-casino-gambling/
Totallygamingcom. (2016). TotallyGamingcom. Lähde haettu osoitteesta: https://totallygaming.com/news/mobile/gamification-betting-key-engaging-mobile-users
World-gaming-expocom. (2018). World-gaming-expocom. Lähde haettu osoitteesta: http://world-gaming-expo.com/the-future-of-gambling-industry/
Jaa