Nettikasinoille ja vetojen välittäjille mainonta on pelaamisen edistämistä. Yleensä se toteutetaan useiden tiedotusvälineiden tai sponsorointien kautta. Uhkapelien mainostaminen voi kuitenkin vaikuttaa nuorempaan sukupolveen. Viime aikoina on ollut huolenaiheena joidenkin tuotteiden ja palveluiden, mukaan lukien rahapelien, mainostaminen. Tämä johtuu siitä että haavoittuvassa asemassa olevat ihmiset ja nuoret voivat kehittää ongelmapelaamiskäyttäytymistä joka johtaa talousvaikeuksiin. Huolimatta siitä että rahapelit ovat yleensä laillisia, monet eivät osaa pelata vastuullisesti vaan jättävät huomioimatta onlinekasinoiden suositukset ja päätyvät pahimmassa tapauksessa henkilökohtaiseen konkurssiin. Tämän estämiseksi Espanja harkitsee uhkapelimainontaan rajoituksia.
Uhkapelimainonta
Uhkapelimainonnasta on tullut kuuma aihe peliteollisuudessa. Tämä johtuu siitä että monet onlinekasinot yrittävät tehdä parhaansa vähentääkseen alaikäisten pelaajien altistumista. Ei ole salaisuus, että lasten uhkapelaaminen on ongelma peliteollisuudessa. Monet maat kohtaavat tämän ongelman, esimerkiksi Britannia ja Espanja. Marraskuussa 2018 tehdyn empiirisen tutkimuksen perusteella peliriippuvaisia lapsia ikäluokassa 11-16-vuotta on 55 000. Vaikka verkkopelaamismäärät eivät ole niin korkeita emme voi kiistää sitä että on kyse ongelmasta. Internet on jokapäiväistä elämäämme ja se voi olla vaarana nuorelle sukupolvelle. Mutta kuinka tarkalleen ottaen hoidamme ongelman? Espanjan kuluttajaministeri Alberto Garzón on esittänyt suunnitelman rajoittaa rahapelien mainontaa. Poliitikko jatkoi sanomalla: ”Asetuksen on oltava samanlainen kuin tupakallakin. Emme sääntele täällä tekstiilialaa, vaan alaa, jolla on vaikutusta kansanterveyteen. ”
Voittava kampanja
Alberto Garzón on Unidas Podemos -puolueen jäsen. Hänen puolueensa muodosti tammikuussa koalition sosialistisen puolueen kanssa vaalien voittamiseksi. Vaalikampanjan aikana Unidas Podemos -puolue ilmaisi halukkuutensa suojella nuoria ja addiketteja uhkapelien vaarallisilta vaikutuksilta. Ehdotettujen lakien osalta televisiopelien mainontaa vähennetään jopa 80%. Uhkapeliyritykset eivät myöskään saa palkata kuuluisuuksia markkinoimaan tuotteitaan. Lisäksi ehdotetaan lakia, jonka mukaan jalkapalloseurat eivät jaa paitojaan lapsille, jos rahapelitoimisto tukee niitä. Vaikka näitä lakeja sovelletaan vain Espanjassa, kuvittele niiden mahdollinen vaikutus Britanniassa.
Tosiasia on että 32Red kasino sponsoroi Wayne Rooneyn jalkapalloseuraa Derby Countyä. Viime vuonna Espanjan hallitus määräsi verkko-operaattoreita asettamaan tiukemmat rajoitukset. Kaikki tuotemerkit sopivat vapaaehtoisesta mainoskoodista. Tämä erityinen säännöstö sisältää ohjeita kuten ettei kuuluisia urheilijoita saa osallistua uhkapelimainontaan ja viesti vastuullisesta pelaamisesta sisällytetään kaikkeen mainontaan. Tulevatko Garzónin ehdottamat uudet lait menestymään jää nähtäväksi koska kabinetti keskustelee hänen suosituksistaan ennen niiden esittämistä parlamentille.
Loppusanat
Kysymys siitä mitä tapahtuu lähitulevaisuudessa on vaikeampi kuin koskaan. Uudet määräykset? Ehkä mainostamisen totaalikieltäminen? Kukaan ei tiedä vielä varmasti. Ainoa mitä tällä hetkellä tiedämme on se, että ihmiset ovat asiasta tietoisia eivätkä he halua murehtia. Johtavat onlinekasinot ottivat rohkean askeleen vähentääkseen mettimainontaansa.
PlayOJO on erinomainen esimerkki siitä sillä he lopettivat televisiomainonnan Ruotsissa viime vuonna. Jos onlinekasino-operaattorit todella välittävät vastuullisesta pelaamisesta, heidän on tarkistettava mainostrategiansa ja aikataulunsa ja tehtävä kaikkensa estääkseen alle 18-vuotiaiden altistuminen mainonnalle. Ennen kuin näin tapahtuu rohkaisemme sinua koko sydämestämme oppimaan kuinka pelaat vastuullisesti ja toivotamme onnea!
Muistathan hyödyntää parhaiden kasinoiden listaustamme.